Amerikkalaiset autot eivät ole harvinaisia Euroopan teillä. Itse asiassa Euroopassa on nykyisin kokonainen autoteollisuuden sektori, joka koostuu amerikkalaisista autoista, jotka on maahantuotu Yhdysvalloista.
Jotkut autojen harrastajat haluavat tuoda Amerikasta Cadillacin tai Chryslerin, joita he eivät voi ostaa eurooppalaisilta autokauppiailta. Jotkut taas haluavat tuoda Eurooppaan tiettyjen kokoonpanojen malleja, joita on saatavilla vain Amerikan markkinoilla (kuten Subaru Outback XT).
Amerikkalaisen auton muuntaminen Euroopan teille soveltuvaksi arveluttaa kuitenkin edelleen montaa kuljettajaa. Siksi haluammekin kertoa yksityiskohtaisesti tarvittavat dokumentit ja tekniset seikat, jotka on otettava huomioon homologisoidessasi amerikkalaisen autosi.
Sisällysluettelo:
- Amerikkalaisten autojen EU-kelpoisuus: Homologointiprosessin selitys
- Kannattaako tuoda auto Yhdysvalloista Eurooppaan?
- Onko amerikkalaisten autojen varaosia helppo löytää Euroopasta?
- Johtopäätös
Amerikkalaisten autojen EU-kelpoisuus: Homologointiprosessin selitys
Homologointiprosessi on välttämätön, jotta amerikkalaiset autot saadaan EU-sopiviksi. Euroopan unionin vaatimaan homologointiin sisältyvät turvallisuus- ja päästöstandardit, jotka auton on täytettävä, jotta sillä voidaan ajaa Euroopan teillä.
Homologoidaksesi amerikkalaisen auton ja saadaksesi sen EU-sopivaksi, sinun on varmistettava, että ajoneuvo täyttää vastaavat eurooppalaiset standardit. Korostettakoon, että autolla, jota ei ole EU-homologoitu, ei saa ajaa ja tällaisen auton ajaja voi joutua maksamaan suuria sakkoja.
Amerikkalainen auto on homologoitu Yhdysvaltojen standardien mukaisesti, jotka on asettanut liittovaltion virastot FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards) ja EPA (Environmental Protection Agency). Ensimmäinen on sääntelyviranomainen turvallisuusasioissa ja jälkimmäinen asettaa päästöstandardit. Homologoidussa ajoneuvossa on merkinnät näistä kahdesta virastosta sekä dokumentaatio, joka todistaa näiden standardien täyttämisen.
Liittovaltion homologointistandardien lisäksi amerikkalaisilla ajoneuvoilla on oltava dokumentaatio, joka osoittaa niiden täyttävän yksittäisen Euroopan maan säädökset.
Alla luettelemme auton osat, jotka on vaihdettava, jotta yhdysvaltalainen auto voidaan valmistaa homologointiprosessia ja Eurooppaan tuontia varten.
Valaistusjärjestelmä
Valaistusjärjestelmällä on keskeinen rooli ajamisen turvallisuudessa. Se mahdollistaa ympäröivän alueen näkyvyyden ajon aikana ja viestii muille tienkäyttäjille ne liikkeet, joita olemme tekemässä. Järjestelmän asianmukainen toiminta on välttämätöntä, ja ajoneuvo, jonka valaistusjärjestelmä ei toimi kunnolla, ei voi liikkua Euroopassa.
Valmistaaksesi amerikkalaisen auton ajoon Euroopassa, homologointi edellyttää seuraavien auton valaistusjärjestelmän osien olemassaoloa:
Nopeusmittari ja matkamittari
Homologoidun auton kojelautaan liittyen on otettavat huomioon seuraavat kaksi osaa:
- Nopeusmittari
- Matkamittari
Usein nopeusmittari ja matkamittari on yhdistetty niin, että kokonaisuutta kutsutaan nopeusmittariksi. Näiden mittareiden on näytettävä arvonsa kansainvälisissä yksiköissä: kilometreinä tunnissa (km/h) ja kilometreinä (km).
On itsestään selvää, että käytetyn nopeusmittarin on myös oltava homologoitua tyyppiä, joka näyttää selkeästi ajoneuvon tarkan nopeuden (ei koskaan todellisuutta pienempää nopeutta), ja jonka kuski voi nähdä selkeästi. Sen on oltava asianmukaisesti kalibroitu ja kestävä.
Päästöjen hallintajärjestelmä
Sekä Amerikassa että Euroopassa polttoaineen palamisesta syntyvien päästöjen sääntely on keskeinen osa ajoneuvoihin sovellettavia ympäristöstandardeja. Amerikkalaisten autojen hyväksyntäprosessissa tarkistetaan, että niissä on tarvittavat hallinta- ja vähentämismekanismit. Tämän jälkeen päästötesti vahvistaa, onko maahantuotu auto kelvollinen liikennöimään Euroopassa.
Kun tuot autosi Amerikasta, ajoneuvon on oltava Euro 6- ja Euro 7 -standardien mukainen typen oksidien (NOx), hiilimonoksidin (CO), hiilivetyjen (HC) ja hiukkaspäästöjen (PM) osalta.
Ota huomioon seuraavat päästöjen hallintajärjestelmän osat, jotka saattavat vaatia integrointia tai vaihtamista eurooppalaisten standardien täyttämiseksi:
- Äänenvaimennin tai katalyyttinen muunnin
- Pakosarja
- EGR-venttiili
- Hiukkassuodatin
- Moottorinohjausyksikkö (ECU) vastaavalla ohjelmistolla
Törmäyssuoja
Amerikasta tuodut ajoneuvot on varustettava riittävällä törmäyssuojalla ja kuljettajan apujärjestelmillä, jotka tunnetaan nimellä ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Mutta siinä ei ole kaikki.
Homologoidaksesi amerikkalaisen autosi Euroopassa, varmista, että tarkistat, vaihdat tai integroit vähintään seuraavat suojaus- ja avustusjärjestelmät:
- Valmistajan toimittamat ADAS-järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems)
- Toimivat turvatyynyt, jotka täyttävät eurooppalaiset standardit
- Sivupeilit ja taustapeilit
Sähköjärjestelmä
Auton sähköjärjestelmän on oltava toimiva ja sen on täytettävä valmistajan käsikirjassa kerrotut tekniset vaatimukset.
Sähkö- tai hybridiauton tapauksessa asianmukainen latausjärjestelmä on asennettava ja sen on toimittava kunnolla. Sähköjärjestelmän jännitteen on noudatettava EMC-säädöksiä, jotka koskevat sähkömagneettisten päästöjen rajoja, eikä järjestelmässä saa olla häiriöitä.
Järjestelmän on oltava hyvin integroitu eri ajoneuvojärjestelmiin, jotka käyttävät sitä. On suositeltavaa tarkistaa auton johdotus, alkaen sen mahdollisesta latauskaapelista. Myös ajoneuvon omavalvontajärjestelmä (OBD) varustettuna standardoidulla käyttöliittymällä on pakollinen.
Kannattaako tuoda auto Yhdysvalloista Eurooppaan?
Joillekin autojen harrastajille halukkuus tuoda auto Yhdysvalloista Eurooppaan perustuu käytetyn tai vaurioituneen auton alhaiseen hankintahintaan Amerikassa. Itse asiassa monet amerikkalaiset ovatkin valmiita myymään vaurioituneita autojaan. Eurooppalaiselle ostajalle kannattavuus riippuu ensisijaisesti vaurion laajuudesta.
Ostaessa autoa Yhdysvalloista, onkin otettava huomioon korjauskustannukset. Emme voi myöskään unohtaa aiemmin mainittua tarvetta homologoida ei-eurooppalainen ajoneuvo eurooppalaisten standardien mukaiseksi. Euroopan talousalueella (ETA) voimassa olevan yhtenäisyystodistuksen (Certificate of Conformity, COC) hankkiminen maksaa muutamia satoja euroja, riippuen tuodun ajoneuvon tyypistä.
Kuljettajien tulisi myös ottaa huomioon amerikkalaisen auton moottorin tilavuus ja mitat, varsinkin jos he asuvat kaupungissa ja polttoainekulutuksella on suuri merkitys. Amerikkalaiset autot, tai mallit, jotka on tarkoitettu Pohjois-Amerikan markkinoille, ovat yleensä tehokkaampia ja tilavampia verrattuna Euroopan markkinoiden autoihin.
Onneksi korjausten ja varaosien osalta käytettyjen osien markkinat, joista vastaa esimerkiksi Ovokon kaltaiset sivustot, auttavat pitämään varaosien kustannukset pieninä.
Onko amerikkalaisten autojen varaosia helppo löytää Euroopasta?
Lyhyt vastaus on “kyllä”. Nykyisin autokorjaamoille ja auton omistajille ei ole enää vaikeaa itse tilata varaosia amerikkalaisiin autoihin Euroopassa. Internet ja sivustojen, kuten Ovoko, syntyminen ovat tuoneet varaosamarkkinat helposti saataville kaikille automalleille (mukaan lukien käytetyt ja alkuperäiset osat).
Kuljettajat, jotka homologoivat Eurooppaan tuomansa amerikkalaisen auton, ovat kiinnostuneita esimerkiksi uudesta valaistusjärjestelmästä, nopeusmittareista tai uusinta sääntelyä noudattavista turvatyynyistä. He voivat kätevästi löytää nämä ja paljon muuta verkosta, mukaan lukien Ovoko-sivusto, seuraamalla valmistajan ohjekirjassa annettuja ohjeita ja etsimällä osia automallin ja sarjanumeron perusteella.
Johtopäätös
Amerikkalaisen auton tuominen Eurooppaan on ehdottomasti mahdollista ja joissain tapauksissa jopa kätevää ja hyödyllistä. On kuitenkin syytä varmistaa, että amerikkalaisen auton osat täyttävät eurooppalaiset turvallisuus- ja päästöstandardit ja että prosessin lopussa saatava homologointitodistus on oikeanlainen.Kun ostat varaosia amerikkalaiseen autoon, käytetyt varaosat, jotka ovat kätevästi saatavilla verkossa Ovoko-sivustolla, voivat auttaa sinua säästämään rahaa edullisten hintojen ja suoran toimituksen ansiosta. Näin voit säästää homologointikustannuksissa ja edistää ympäristönsuojelua käyttämällä uudelleen mekaanisia osia.